داستان غم انگيز خشك شدن تنها آبشار كوير ايران  و نیاز ورود مدیریت ارشد استان به موضوع


قرائن حکایت از آن دارد که آبشار دره گاهان قرباني زياده خواهي بعضي و  ناتواني عده اي دیگر شد ه است .

دوست عزیزی به یزدفردا نوشت :شما را به خدا قسم مي دهم اين موضوع را كه استاني است پيگيري نماييد

سال گذشته را به خاطر دارید  مطلبي راجع به خشك شدن تنها آبشار طبيعي استان يزد در یزدفردا منتشر کردیم .

با وجود تلاش زياد رسانه اي وبلاگ نویس های تفتی و سايت يزد فردا  و اهالي محلي و  پرسنل شهرداري تفت و خصوصا جوانان بازار به خاطر كارشكني افرادي كه متاسفانه با وجودآن كه آب حق و مستنداً متعلق به  تفت بود سد درگاهان  را شكستند و راه آب را نه بر تفت و بلكه بر طبيعت بكر دره گاهان بستند.....

مسافران نوروزي زمانی که  تابلوي ورودي شهر تفت (تفرجگاه دره گاهان تنها آبشار طبيعي استان يزد) را مي ديدند با تعجب به سوي دره گان مي رفتند اما با صحنه اي تلخ و باور نكردني روبه رو مي شدند:آبشاري در كار نبود چون رگ هاي قلب تپنده دره گا هان  را بريده بودند....

و قطعا همه یزدی ها  مي دانند كه 13 به در افراد كثيري از يزد و اطراف (که اکثرا به دلیل عدم توان برای سفر به مناطق دور دست)براي تفريح به اين طبيعت خدادادي گسيل مي شوند وقتي با آبشاري خشك مواجه مي شدند ..... چه صحنه اي مي بينند ...... بماند!!!

اما آيا اين آب حق طبيعت نيست.... چرا بايد اين نعمت بي بديل خداوندي قرباني تنگ نظری ها  شود

آيا اين آب كه طبق شواهد سندمالکیت داشته  و حق منطقه در آن مشخص و  مالكيت آن به اهالي خيراباد يزد  تعلق دارد كه آن را به طبيعت زيباي دره گاه هديه دادند ،طبق چه قاعده ای باید از منطقه حذف شود .


طبق شنيده ها و ديده ها اهالي محلي ......   به قول آن همشهري ناراحت از اين قضيه كه مي گفت:سد آب كوهي را گيرم كه شكستند،مسيرش را چرا ديگربستند!!!!؟؟؟

بنا بر شواهد و قرائن  21اسفند 89 مسير كانال هايي كه به سمت تفت و دره گاهان هم جاري بود و اندك آب باراني كه به اين سمت يعني آبشار هم مي امد را با بتون مسدود كردند؟؟؟؟؟


البته سال گذشته  تلاش هايي كه از سوي جوانان تفتي صورت گرفت فقط با حمايت مسولان شهرداري همراه بود كه متاسفانه با عدم حمایت  مسئولان شهرستان(ستاد حوادث فرمانداري و بخشداري و منابع طبيعي) و عدم ورود مسئولان ارشد استان  نتیجه ای نداشت ولی امیدواریم با دخالت مدیران ارشد استان و همت مدیریت شهرستان تفت شاهد جاری شدن آب در این آبشار طبیعی باشیم ،قطعا حضور مناطق گردشگری در حفظ روحیه مردم شهرستان یزد و تفت تاثیر داشته و بهشت گمشده افراد کم بضاعتی است که با موتور سیکلت خانواده چند نفری خود را به گردش در طبیعت وعده داده اند .

البته هیچ کاری غیرممکن نبوده و خصوصا توسط مدیران مردمی دولت دهم در استان با توجه به اینکه طی سال های گذشته هزینه های زیادی از بیت المال در این منطقه برای تبدیل به منطقه گردشگری صورت گرفته و با قطع آب منطقه هزینه های صورت گرفته نیز هدر رفته و سندی بر .........


آمادگی انتشار نظرات موافق و مخالف مردمی و نتایج پیگیری مسئولین را اعلام می کنیم .

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا